dijous, 5 de març del 2009

classiEPIGRAMES

Epigrama :


A la literatura grega clàssica els epigrames són composicions breus, sovint de caire nostàlgic per algun mort, que apareixen als epitafis. En tenim una bona mostra a l’edició de Ma. Àngels Anglada, Les germanes de Safo, publicada en edició bilingüe per Edhasa l’any 1989 i reeditat només en la traducció catalana per Clàssics l’esparver d’Editorial la Magrana.


A la literatura llatina, acostuma a ser una composició poètica breu, de to satíric i contingut moral, social, polític. El màxim representant és Marcial.

Relacionat amb el sirventès i les gloses populars, encara vigents a alguns pobles de Mallorca, com és tradició a les festes de Sant Antoni de sa Pobla.


Aquests dies a classe de 1r de Batxillerat hem estat practicant una vegada més l’ús de les preposicions i intentant fixar-ne el significat. Hem parlat de la paraula epigrama com a terme compost amb la preposició ἐπί. N’hem llegit uns quants dels diferents tipus i després hem jugat a composar-ne nosaltres mateixos.


Alguns alumnes van preferir un tema comú: l’examen del dia anterior. D’altres van voler fer-ho sobre alguna experiència seva personal.

Carme Llitjós


L'EXAMEN DEL DIA ABANS


Que n’era de fàcil l’examen

I que preparada que anava

Ben ràpid el vaig acabar!

I, a més, jo, sense el vocabulari!

Doncs un 10 no em puc esperar.


Bàrbara Almansa, 1r B



**********

Quin paisatge més bonic!

Ja l’havíem vist abans

Però amb la llum d’aquell dia

Nou del tot em va semblar

Per això no vaig entendre

Si eren arbres o rierons

El que es veia entre els turons

Anònim

**********

M’agrada la matèria

Que macos són els signes!

Que bonica és la cultura!

Però allà també hi ha...

LA GRAMÀTICA!.

Wasima Khayat, 1rB



**********


És facilet l’examen,

Deia la professora.

Un bonic full em dóna,

Traduccions, només?

Giro full i dic:

Facilet!... trauré un 8!

Edgar Balsa, 1r B


**********


ENTRENAMENT FALLIT


L’entrenament? Ahir, fantàstic

Tant que tinc el braç fet un fàstic

A la pilota, primer, ben fort li donava

Però al final ni a mig camp arribava.


Bàrbara Almansa, 1r B


     **********


NOCTURN


Volen treure el Batxillerat nocturn!

Molts estudiants es molesten:

Encara que no sigui rentable,

Per la gent que treballa,

És l’únic camí viable.

Diuen que és per faltes d’assistència,

Però mira el Parlament,

Cada dia hi va menys gent!


Laura Moya, 1r C