dijous, 20 de novembre de 2008

AVUI CELEBREM EL DIA MUNDIAL DE LA FILOSOFIA

"ÉS INTERESSANT DE VEURE LA INFLUÈNCIA DE LA FILOSOFIA SOBRE LA LITERATURA, QUE DÓNA VIDA ALS SEUS ENUNCIATS ABSTRACTES"

Proposem aquests exemples:

A) HERÀCLIT (544 aC- 484 aC)

Πάντα ῥεῖ καὶ οὐδὲν μένει.
Tot corre i res s’està quiet.

Ποταμοῖς τοῖς αὑτοῖς ἐμβαίνομεν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εῖμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Creuem i no creuem els mateixos rius, som i no som.


B) EURÍPIDES (480 aC-406 aC) Les fenícies:
(v. 487 i ss.)

IOCASTA:
Fill, a la vellesa, no tot són mals, Etèocles. L’experiència té a dir coses més prudents que els joves. Per què t’endinses en lAmbició, la pitjor de les divinitats, fill? No ho facis. És dolenta aquesta divinitat. Ha entrat a moltes cases i a ciutats felices i n’ha sortit amb la destrucció dels qui se n’han servit. Et fa tornar boig. És millor, fill, servir la Igualtat que uneix els amics amb els amics, les ciutats amb les ciutats, els aliats amb els aliats. La Igualtat fa créixer l’estabilitat entre els éssers humans. I el qui té menys sempre es posa com a enemic del qui té més, i comença el dia odiat.

La Igualtat ha fixat mides per als homes i les parts dels pesos i ha definit el nombre. Els ulls sense llum de la lluna i la llum del sol fan exactament el mateix cercle d’un any i ni l’un ni l’altre té enveja, vençut. Tant el sol com la lluna fan servei als humans, i tu no ets capaç de suportar de tenir una part igual de les cases i de repartir-les amb aquest? On és la justícia?
(v.500)

Per què valores el poder, l’orgullosa injustícia, d’aquesta manera tan exagerada, i ho consideres com una cosa tan gran? Per ser considerat més honorable ? Més buit, certament.

O vols tenir molt als palaus només per patir molt ? Què vol dir "més" : una paraula tan sols.

La gent de seny en té prou amb les coses necessàries. No, els humans no tenen diners propis. Tenen les riqueses dels déus i les administren. I quan volen, els les prenen un altre cop. La felicitat no és segura, sinó efímera.

Au, si et faig dues preguntes i te les proposo alhora. Si pots triar entre tenir el poder o salvar la ciutat, em diràs que vols tenir el poder? I si s’enduu ell la victòria?


C) Busqueu al text d’Eurípides ressonàncies de la filosofia d’Heràclit i també de la dels sofistes, especialment de Protàgores, quan diu que "l’Home és la mesura de totes les coses".

Carme Llitjós


Si voleu fer comentaris, envieu-me'ls a l'adreça: cllitjos@xtec.cat